ALFA Development Danmark presenterar tillfredsställande årsredovisning för 2023

maj 28
Bygg- och fastighetsutvecklingsföretaget ALFA Development offentliggör en tillfredsställande årsredovisning för 2023. Trots en utmanande marknad uppnådde företaget ett resultat före skatt på 80 miljoner danska kronor och en historiskt hög soliditetsgrad på 50%.
2024

"Vår förmåga på ALFA Development att anpassa oss till marknaden och optimera driften har varit nyckeln till vårt robusta resultat under 2023. Med en stark eget kapital och förstärkt soliditetsgrad är vi redo att ta tillvara de nya möjligheter vi förväntar oss att uppstå på fastighetsmarknaden de kommande åren", säger Andreea Kaiser, medgrundare och medägare av ALFA Development.

Företaget, verksamt inom stads- och fastighetsutveckling, har de senaste åren haft en konservativ approach till fastighetsmarknaden vilket därigenom har stärkt bolagets solvens- och likviditetsposition. Med ett eget kapital på 1 129 miljoner danska kronor (1 198 miljoner danska kronor) och en soliditetsgrad som ökat till 50% (44%), står ALFA Development väl rustat att fortsätta sin tillväxtstrategi.

"Fastighetsbranschen är cyklisk och vi kan inte med 100% säkerhet förutse när nästa uppgång kommer. Med en stabil balans och stark likviditet är vi emellertid redo att agera och köpa attraktiva markoptioner och investeringsfastigheter de kommande åren, där vi ser potential för högre avkastning och intjäning än vad som varit möjligt de senaste åren", säger Kristian Hare, finansdirektör på ALFA Development.

Färdigställandet av IrmaByen
2023 markerade även slutförandet av företagets ambitiösa stadsutvecklingsprojekt i IrmaByen i Rødovre, där ALFA Development under de senaste tio åren har utvecklat en ny stadsdel med över 1 000 nya bostäder.

Som vägledning i 2022 årsredovisning resulterade färdigställandet av IrmaByen, och flertal andra större projekt under 2023 i en förväntad minskning av nettoomsättningen från 310 miljoner danska kronor år 2022 till 257 miljoner danska kronor år 2023. Trots denna minskning i total omsättning ökade hyresintäkterna från 64 miljoner danska kronor till 100 miljoner danska kronor, och de fria pengaflödena (Free Cash Flow) bidrog positivt med 475 miljoner danska kronor, vilket resulterade i en likviditetsreserv på 623 miljoner danska kronor vid slutat av 2023.

Företagets investeringsfastigheter justerades ned i värde med 32 miljoner danska kronor under 2023, vilket berodde på en utmanande fastighetsmarknad, där stigande räntor ledde till högre avkastningskrav för investeringsfastigheter.

Positiv syn på 2024
ALFA Development ser positivt på utvecklingen under 2024, där fokus ligger på förvärv av nya byggmarker, lokala planutvecklingar på befintliga områden samt påbörjande av konkreta byggprojekt i Storköpenhamn. Fram till 2027 förväntar sig ALFA Development att utveckla flera större stadsdelsprojekt för försäljning och uthyrning i Danmark. För närvarande omfattar befintliga projekt under utveckling cirka 280 000 kvadratmeter.

Dessutom fortsätter utvecklingen av det nyskapande bokonceptet "Living by ALFA", ett servicerat Build-to-Rent-koncept som erbjuder invånarna särskilda tjänster och exklusiva gemensamma utrymmen. Den första byggnaden, Living by ALFA, öppnade 2023 i IrmaByen och har sedan dess fått stor erkännande från både invånare, yrkesverksamma och allmänheten. Planen är att expandera konceptet med fler "Living by ALFA"-byggnader både i Danmark och internationellt under de kommande åren.

Huvud- och nyckeltal från Årsredovisningen 2023:
Nettoomsättning: 257 miljoner danska kronor (310 miljoner danska kronor 2022)
Resultat före skatt: 80 miljoner danska kronor (152 miljoner danska kronor 2022)
Årets resultat: 71 miljoner danska kronor (133 miljoner danska kronor 2022)
Eget kapital: 1 129 miljoner danska kronor (1 198 miljoner danska kronor 2022) Likviditetsgrad: 264% (80% 2022)
Soliditetsgrad: 50% (44% 2022)
Antal anställda: 44 (40 2022)

Om ALFA Development
ALFA Development är en nordisk bygg- och fastighetsutvecklare med verksamhet i Danmark och Sverige. Företaget grundades 2006 som ett familjeägt företag med uppdraget att sätta kundernas livskvalitet i centrum för utvecklingen av attraktiva och innovativa stadsområden och bostäder för medelklassen. ALFA Development inspireras av lokala byggnadstraditioner kombinerat med internationella utvecklings- och byggtrender.

ALFA Development är en del av en koncern som omdefinierar branschen och dess lösningar.
Systersatsningen ALFA Ventures investerar således i proptech-startupföretag med särskild fokus på hållbarhet, biodiversitet, människors livskvalitet och fastighetsteknologi.

År 2022 grundade ALFA Developments ägare, Ludvig Find och Andreea Kaiser, Planetary Responsibility Foundation (PRF) vars huvudsyfte är att skydda och återställa natur och biodiversitet genom internationella investeringar i projekt och kunskapsdelning. Varje år doneras en del av ALFA Developments överskott till fonden.